Ziarul “Gardianul” ridica astazi valul de mister care a planat asupra actiunii de difuzare asa-zis gratuita, de catre cel mai mare canal european de sport, a clipului de promovare a Romaniei pe durata turneului de la Roland Garros. Multi s-au intrebat atunci, pe buna dreptate, cum se face ca Eurosport accepta sa difuzeze gratuit clipurile despre Romania, asa cum anunta, cu emfaza, ministrul de resort, Elena Udrea. Mai mult, Udrea a negat la acea data orice aranjament financiar cu televiziunea in cauza.
Nici parteneriatul cu BRD – Groupe Societe Generale pentru aceasta campanie de promovare n-a fost lamurit. Tot ce se stie pana in acest moment este ca oferta pentru parteneriat a venit din partea BRD, care a platit creatia si productia clipurilor video in care s-a utilizat imaginea celor trei sportivi romani, precum si onorariile acestora. Prin parteneriatul semnat intre cele doua parti, Ministerului Turismului ii reveneau doar costurile de promovare pe televiziuni. Din nou s-a pus intrebarea: ce interes major avea BRD sa plateasca sume uriase celor trei campioni, de ordinul a cateva sute de mii de euro, si sa suporte costurile cele mai mari ale campaniei, insemnand creatia si productia clipurilor? Raspunsul, in cele ce urmeaza.
“Land of choice”, lansat pe 5 iunie, la Paris
La sfarsitul lunii mai a.c., Ministerul Turismului a anuntat oficial ca România a demarat campania internationala de promovare ca destinatie turistica, pornind de la asocierea tarii noastre, prin intermediul canalului de televiziune Eurosport, cu Turneul de Tenis de la Roland Garros. Campania urma sa se deruleze printr-un parteneriat cu BRD, iar lansarea sa aiba loc la Paris. “La fiecare pauza, pe parcursul transmisiunilor din turneu, pe canalul Eurosport apare un anunt: . Aceasta insertie publicitara nu presupune nici un fel de costuri pentru Ministerul Turismului sau pentru statul român, urmând a fi difuzata pe tot parcursul turneului, inclusiv în timpul marilor finale. Este de asteptat ca marea finala sa fie urmarita la Eurosport de câteva sute de milioane de telespectatori”, se preciza in comunicatul de presa al ministerului. Documentul informa totodata ca in centrul noii campanii de promovare internationala a tarii se afla cei trei mari campioni, Nadia Comaneci, Ilie Nastase si Gheorghe Hagi. “Campania va continua pâna la sfârsitul anului cu difuzarea clipurilor de promovare a tarii noastre pe cel mai mare canal pan-european de sport si pe cel mai mare canal international de stiri, acestea urmând a fi selectionate conform procedurilor nationale în vigoare”, se arata in comunicatul citat. Cu alte cuvinte, se sugera inca de atunci cine vor fi beneficiarii contractului care urma sa fie incheiat. Zis si facut. Pe 5 iunie a.c., ministrul Turismului, Elena Udrea, împreuna cu cei trei mari campioni, au fost prezenti la Paris unde au dat startul campaniei de promovare a Romaniei. Ce-i drept, in limba engleza, fapt care a starnit o oarecare uimire.
Gratuitatea, avans la un contract gras
Recent, Ministerul Turismului a finalizat “Documentatia de atribuire a contractului de achizitie publica de servicii pentru realizarea unei campanii de publicitate pe piata internationala, prin intermediul posturilor de televiziune cu acoperire paneuropeana si internationala”. Practic, prin acest contract vor fi desemnate canalele TV care vor difuza clipurile despre Romania ca destinatie turistica si care, evident, vor incasa banii pentru difuzare. Sursa de finantare – fonduri de la bugetul de stat. Potrivit documentatiei, va fi incheiat un contract de achizitie de publicitate pe piata internationala, cu o valoare estimata de 1.344.500 de euro, fara TVA (1,6 milioane de euro cu TVA), echivalent a 5.646.900 lei, la un curs mediu de 4,2 lei. Procedura se va finaliza printr-un contract de achizitie publica, valabil de la data semnarii pana la 31 decembrie 2009. Procedura selectata este “negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare”.
Contractul va avea doua componente financiare. Astfel, pentru “lotul A”, respectiv pentru postul de televiziune paneuropean, se vor aloca 1.008.400 euro, echivalent a 4.235.280 lei, in timp ce “Lotului B”(postul international de stiri) ii revine o suma mult mai mica, respectiv 336.100 euro, echivalent a 1.411.620 lei. Punctul III din documentatie precizeaza: “nu este un contract rezervat”.
La “Criterii de calificare si/sau selectie”, punctul VI.3. se stipuleaza ca la capitolul “situatia economico-financiara”, se va solicita o declaratie privind cifra de afaceri pe ultimii trei ani in domeniul de activitate aferent obiectivului contractului, care trebuie sa fie egala sau mai mare de 4 milioane de euro.
Criteriile de selectie vizeaza in principal cifra de afaceri a companiilor pe anul 2008 si numarul total de proiecte similare (campaniipublicitare la TV) cu valori de peste 200.000 euro, derulate in ultimii doi ani. Competitorii vor fi desemnati in urma unui algoritm matematic. “Solicitam calificarea a minim cinci si a maxim sapte ofertanti selectati in baza clasamentului intocmit(...)Selectia se va face in ordinea descrescatoare a punctajului total de calificare obtinut de fiecare ofertant” se arata in document. Garantiile de participare sunt de 20.168 de euro pentru lotul A si 6.722 euro pentru lotul B. Data limita pentru depunerea ofertelor
este 6 iulie 2009, ora 10, iar data deschiderii ofertei
tot 6 iulie a.c., ora 12, la sediul Ministerului Turismului. “Criteriul de atribuire a contractului este oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in conditiile celui mai mic cost pe punctul de audienta negociat, conform media planului oferit”, se mai arata in document.
Negociere pentru un contract “cu dedicatie”
Caietul de sarcini intocmit de Ministerul Turismului pentru acest contract arata fara echivoc care vor fi televiziunile beneficiare, precum si fapotul ca acestea erau cunoscute dinaintea demararii campaniei de achizitie publica a serviciilor. “Avand in vedere publicul tinta al acestei campanii de promovare a Romaniei ca destinatie turistica pe plan international, posturile de televiziune vizate sunt primul post international de stiri si primul post de televiziune europeana de sport selectate functie de audienta, conform fatelor furnizate de catre European Media and Marketing
Survey (EMS) pentru anul 2008, ambele posturi de televiziune cu emisie 24 de ore, 365 de zile, si difuzare in locuinte si structuri de cazare tip hotel sau similare. Cat priveste conditiile pe care posturile TV trebuie sa le indeplineasca, acestea sunt urmatoparele: “Lot A: post TV paneropean de sport: primul post TV paneropean de sport, care are prima pozitie ca si audienta, conform datelor furnizate de catre EMS pentru anul 2008”(...), iar la Lotul B – post TV international de stiri este vizat “primul post de televiziune internationala cu grila de programe preponderent informativ, cu cea mai mare audienta si numar de telespectatori la nivel international, conform datelor EMS pentru anul 2008. Conform caietului de sarcini, “propunerea financiara totala trebuie sa se incadreze in limita bugetului alocat acestei actiuni, in suma de 1,6 milioane de euro (inclusiv TVA), dupa cum urmeaza: 75%, reprezentand 1,2 milioane de euro pentru Lotul A, respectiv pentru postul TV paneuropean de sport si 25%, reprezentand 400.000 euro pentru Lotul B, respectiv pentru postul international de stiri”.
Banii alocati pentru campanie ajung in Franta
Potrivit datelor EMS, postul TV Eurosport, lansat in 1991, este cel mai mare canal sportiv de satelit si cablu din Europa. Are mai multe editii si coloane sonore, în diferite limbi (engleza, franceza, germana, italiana, spaniola, portugheza si româna). In 2008, pentru al 13-lea an consecutiv, Eurosport si-a confirmat statutul de cel mai vizionat canal din Europa. In 2007, Eurosport era vizionat zilnic de peste 4,2 milioane de europeni cu stare materiala foarte buna. Reteaua Eurosport este detinuta de Groupe TF1 (un mare holding media din Franta). Cu alte cuvinte, 1,2 milioane de euro alocati de la bugetul de stat al Romaniei pentru aceasta campanie de promovare vor merge in conturile actionarilor francezi ai Eurosport. Asa se explica “gratuitatea” oferita de Euronews in timpul turneului de la Roland Garros, precum si marinimia de care a dat dovada BRD atunci cand s-a alaturat campaniei. Se stia de la bun
inceput ca grosul banilor vor merge in Franta.
Nu este exclus ca televiziunea de stiri ce va fi selectata pentru promovare sa fie Euronews, care are si actionari francezi si care, potrivit datelor EMS, si-a confirmat pozitia de lider de audienta intre canalele internationale de stiri din 20 de tari europene (in care se fac studiile EMS). Alti beneficiari ai lotului B al contractului pot fi BBC, este cel mai mare canal de stiri din lume, care transmite în 33 de limbi si CNN International.
Pana la inchiderea editiei, ministrul Turismului, Elena Udrea, nu a putut fi contactata pentru a formula un punct de vedere.