Toata lumea stie" ca la priza ai 220 de volti, asa ca romanul obisnuit habar n-are ca, de fapt, S.C. Electrica S.A. se obliga prin contract sa livreze utilizatorilor casnici o tensiune de 230 de volti, cu abateri maxime de plus
/minus 10%. In aceste conditii, ideea de a masura ce voltaj au intr-adevar la priza n-are cum sa le vina prea multor clienti ai Electrica, iar dintre cei care totusi vor fi avut asemenea ganduri cand au vazut cum le palpaie becurile prin casa, si mai putini au avut la dispozitie un aparat de masura suficient de performant.
Avand acces la un asemenea dispozitiv, am masurat continuu, vreme de peste 14 ore, de la 8 seara pana la 10.
30 dimineata, tensiunea livrata de Electrica Muntenia Sud SA, prin filiala sa SDFEE Bucuresti. Surpriza a fost totala: pe parcursul a peste 12 ore, tensiunea s-a mentinut la valori cuprinse intre 202 si 207 volti, avand chiar cateva coborari la 197 de volti. In nici macar un singur moment nu s-a inregistrat o valoare care sa depaseasca 210 volti. Un utilizator obisnuit nu ar fi avut nici un indiciu cu privire la ce se intampla: neexistand fluctuatii mari, nu putea fi observata vreo modificare a functionarii becurilor, iar scaderea chiar si pana la 197 de volti nu a provocat oprirea aparatelor electrocasnice. Evident, primul lucru pe care l-am facut a fost sa luam legatura cu purtatorul de cuvant al Electrica Muntenia Sud, incercand sa aflam ce poate face un utilizator aflat intr-o astfel de situatie, daca exista zone cu probleme de acest gen si, mai ales, daca aparatele de uz casnic au de suferit de pe urma subvoltarii. Doamna Cornelia Ion ne-a cerut sa transmitem toate intrebarile in scris, promitandu-ne ca azi vom avea raspunsurile dorite, pe care le vom putea prezenta in editia de maine. Pana la primirea punctului de vedere al Electrica Muntenia Sud, ne-am adresat presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), Nicolae Opris, care ne-a precizat: "Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei
electrice la tarife reglementate reglementeaza clar aceste aspecte". Intr-adevar, la punctul 5.2.3, respectivul document precizeaza: "Consumatorii beneficiaza de reduceri tarifare in conditiile unor: a) abateri ale tensiunii mai mari decat cele de la pct.4.7.1; b) abateri ale frecventei mai mari decat cele de la pct.4.7.1. Furnizorul isi recupereaza pierderile inregistrate prin aceste reduceri tarifare de la operatorul de distributie/transport, respectiv operatorul de sistem." Cum la punctul 4.7.1 se precizeaza: "Furnizorul raspunde de respectarea urmatorilor parametri de calitate a energiei electrice: a) Frecventa conform SR EN50160 - in 95% din saptamana, frecventa trebuie sa se incadreze in banda 50Hz � 1% si in 100% din saptamana, in banda 50Hz + 4% pana la 50Hz ‑ 6%; b) Tensiunea conform SR EN50160 - in 95% din saptamana, tensiunea trebuie sa nu aiba abateri mai mari de � 10% din tensiunea contractata", rezulta ca in cazul nostru Electrica Muntenia Sud e deja buna de plata, intrucat deja am depasit cele 8,4 ore pe saptamana in care tensiunea avea voie sa se mentina la valori mai mici de 90% din 230 de volti. Cum insa la punctul 5.2.5 se specifica: "Reducerea tarifara se aplica la cererea scrisa a consumatorului. Cererea se depune in maximum 3 zile lucratoare de la constatarea evenimentului de catre consumator si va fi solutionata de furnizor in maximum 10 zile lucratoare" si cum consumatorii nu prea au cum sa-si dea seama ca primesc la priza 207 volti in loc de 230, rezulta ca Electrica scapa basma curata in 99,9% din cazuri.
De altfel, si presedintele ANRE ne-a declarat ca noile standarde in domeniu, care vor intra probabil in vigoare din iulie, vor contine prevederi clare prin care distribuitorii vor raspunde de calitatea serviciului oferit si vor fi obligati sa faca investitii in zonele in care vechimea retelelor nu permite respectarea parametrilor nominali. Pana atunci insa, un mare numar de romani nu au nici pe departe la priza cei 230 de volti pentru care platesc si nici macar nu constientizeaza acest lucru.