Reprezentantii tuturor participantilor la negocierile privind reglementarea transnistreana in formatul "5+2", cu exceptia Tiraspolului, s-au pronuntat pentru deblocarea procesului de tratative. Aceste pozitii au fost expuse la conferinta internationala "Reglementarea conflictului transnistrean in contextul europenizarii R. Moldova", care isi desfasoara lucrarile la Chisinau, in perioada 26-27 martie.
Ion Stavila, viceministrul Reintegrarii, a declarat ca la Chisinau exista o vointa politica ferma pentru solutionarea acestei probleme, inclusiv "un consens cvazinational", exprimat prin adoptarea de catre Parlament, in vara lui 2005, a trei documente
referitoare la reglementarea transnistreana, printre care si Legea privind prevederile de baza ale statutului Transnistriei. In opinia lui Stavila, exista si multe premise favorabile pentru solutionarea diferendului, mentionind in acest sens lipsa urii intre populatia dintre cele doua maluri, structura demografica similara, existenta legaturilor de rudenie si prietenesti etc. Viceministrul a mai subliniat ca propunerile in pachet, lansate de Chisinau acum un an, sint bune pentru gasirea unei solutii viabile, iar pentru negocieri "macanismul "5+2" este eficient". Oficialul moldovean a mai precizat ca aceste propuneri in pachet au fost clar sustinute de catre UE, SUA, OSCE si Ucraina, urmind ca Chisinaul sa convinga si Rusia ca acestea sint o buna varianta pentru reglementare.
"Doar procesul transparent de negocieri in formatul "5+2" ar putea duce la identificarea unei solutii viabile a diferendului transnistrean", a declarat Kalman Mizsei, Reprezentantul Special al Uniunii Europene pentru Moldova. Acesta crede ca formula "5+2" este cea mai corecta, benefica si consecventa platforma de solutionare a conflictului, iar reglementarea acestuia va fi doar benefica pentru cetatenii de pe ambele maluri. Mizsei sustine ca propunerile in pachet reprezinta "o abordare onesta, care poate fi imbunatatita prin distribuirea atributiilor si prin activitate la nivel de experti".
Si Ambasadorul SUA in R. Moldova, Michael Kirby este de parere ca negocierile in format "5+2" reprezinta "unica solutie viabila si durabila pentru solutionarea problemei". In opinia diplomatului american, masurile de incredere propuse in toamna lui 2007 de catre presedintele moldovean, Vladimir Voronin, pot contribui la relansarea negocierilor. In alt context, Kirby a subliniat
neacceptarea stationarii trupelor ruse in estul R. Moldova.
Purtatorul de cuvint al Misiunii OSCE in tara noastra, Klaus Neukirch a salutat vointa politica a Chisinaului, exprimindu-si speranta ca si Tiraspolul sa dea dovada de vointa si sa revina la negocieri fara conditii. "Negocierile trebuie reluate fara preconditii", a evidentiat Neukirch, precizind ca exista sanse ca tratativele "5+2" sa fie deblocate. El a mai dar aprecieri pozitive masurilor de incredere, pronuntindu-se pentru realizarea acestora.
Victor Tkaciuk, Secretar al Consiliului National al Securitatii si Apararii al Ucrainei, remarcind necesitatea deblocarii negocierilor, a reiterat si pozitia tarii sale privind recunoasterea integritatii teritoriale a R. Moldova. El a adaugat ca nici nu poate fi vorba de utilizarea modelului Kosovo in Transnistria si ca acest precedent este folosit doar pentru manipularea opiniei publice in regiunile nerecunoscute. Referindu-se la caracterul diferendului transnistrean, reprezentantul de la Kiev a opinat ca exista anumite structuri economice care nu doresc reglementarea conflictului, deoarece au beneficii de pe urma conservarii situatiei existente.
Pentru reluarea negocierilor s-a pronuntat si deputatul rus, Konstantin Zatulin, director al Institutului tarilor CSI. Acesta a amintit ca recent Duma ruseasca si-a prezentat pozitia vizavi de problema transnistreana, recunoscind integritatea teritoriala a R. Moldova si pronuntindu-se pentru pastrarea actualului format de pacificatori. "La aceasta etapa nu se pune problema recunoasterii independentei Transnistriei", a mai declarat Zatulin, care a explicat pozitia Moscovei prin "existenta unui potential de a apropia partile". "Rusia va mai astepta ca toate posibilitatile de reglementare transnistreana sa fie utilizate", a mai spus deputatul Dumei de Stat.
In opinia lui Zatulin, problema transnistreana nu poate fi solutionata pastrind Legea R. Moldova din 2005 privind principiile de baza ale statutului Transnistriei, sugerind necesitatea modificarii acesteia. El a mai afirmat ca in conflictul transnistrean "exista si alt gen de interese decit cele economice sau legate de coruptie", fara a preciza despre care este vorba.
Majoritatea vorbitorilor au evidentiat si faptul ca europenizarea R. Moldova, care presupune reforme politice si economice profunde, poate contribui la solutionarea problemei transnistrene.